Ureflektert på nyåret

Dere, det er 2014, tror jeg. Eller kanskje 1359?

Jeg har ikke orket å tenke på en stund. Forrige gang jeg tenkte, ble jeg en klikk-vinner uten like og ordnet meg både enorme mengder ris og ros. Jeg ass, for en fyr. Men ja, så er vi her igjen, jeg sitter og stirrer ut i luften, lyttende til The Disciplines mens regnet gnir seg lekende mot ruten som Siv Jensen mot regjeringsmakta.

Så. Hvor skal jeg begynne? Hva med dette greiene her: ‘Når Gud skal holde dom’ på NRK Ytring. La oss alle ta ett minutts stillhet for de som fortsatt tror på en imaginær skikkelse som skapte alt. Pust ut. Mmmm. For er det ikke litt smått absurd at det fortsatt finnes folk som tror at Bibelen, Koranen, Talmud og Asbjørnsen og Moes Eventyrsamling er noe annet et oppspinn? Hvis du snakker med engler, burde du nok oppsøke en lege som kan henvise deg til en psykolog. Vi kutter av deler av peniser, går med små hatter, nekter å vise håret, lurer på hvor en by i Midtøsten er, lurer på hva Jesus ville gjort, nekter å spise skinke, klipper ikke gresset på søndager og onanerer aldri. Hvis ikke vi gjør alt dette, kommer vi til helvete. Og der er det visstnok veldig utrivelig. Har vi lest. I en samling bøker skrevet av mennesker som ikke ante noe som helst om verden rundt seg.

Rare greier.

Jeg kommer nok til Helvete, men det går fint, for det finnes ikke. MEN NOE MÅ JO SKJE NÅR MAN DØR? Igrunn ikke. Det er jo åpenbart en enorm dødsangst som er ute og går, og hva er vel bedre enn å forsikre folk om at alt blir rimelig fett etter man dør, så det er bare å slappe av. Det er jo en fin livsløgn det, helt til andre har en annen livsløgn som krever andre offer og har sine egne idiotiske regler. Da blir det korstog, jihad, holocaust og kappspising med troll. Enda mer fantastisk er det, at det jeg skriver elegant blir avfeid med at jeg ikke har funnet Jesus, Muhammad (fvmh) eller Abraham. Jeg aner da ikke hvor dem gjemmer seg. Jeg har heller ikke funnet Jimmy Hoffa. Kanskje jeg tilogmed er en ‘militant ateist,’ et uttrykk jeg hører i ny og ne. Men jeg har ikke skutt noen i fjeset for å tro på sinnssyke teorier om virkeligheten, enda. Bevisbyrden ligger ikke på meg, mine gale venner.

Religion er en diagnose, og du bør legges inn.

One thought on “Ureflektert på nyåret

Legg igjen en kommentar

