Villmenn og feilsteg

Får vel gi dere noe skikkelig å lese også da.

For litt siden så jeg en film, Savages, av Oliver Stone. Som har alt for mange karakterer. Bare se her:

Savages-Banner

Siden Oliver Stone-navnet gir meg en liten bul på buksa på grunn av min fetisj for karakterdrevne voldsepos, som Scarface og Platoon, måtte jeg jo undersøke hva dette var for noe. Filmen handler om to kompiser, den puslete hippiegjøken og eks-soldaten som får Rambo til å se ut som ei kjerring, som gror cannabis. Og er flinke til det. De pøker på ei blond skreppe, og er enige om at det er en fin ting. Så langt, har vi trekanter og narko. Typisk Stone ass, elsker knark og sex.

Inn trer den meksikanske mafiaen. Eller kartell da. Samma det. De er Commander Keen på hemmeligheten bak den magiske pot’en til de to raringene. En hemmelighet de ikke vil gi dem. Så, de kidnapper den blonde skreppa. OG SHIT GOES BOOM. Mer skal jeg ikke si.

Så, det som irriterer meg ihjæl. Det er ÉN ENESTE KARAKTER som utvikler seg i løpet av filmen. Nummer to fra venstre forresten. Med den skeive barten. Og siden det er evig mange karakterer å forholde seg til, drukner denne ene karakteren i de andre, forsteinede, og enkle karakterene. Han går fra fredselskende hippiegjøk som driver veldedig arbeid i Afrika, til … vel, noe helt annet.

HVORFOR GJØR DU DETTE STONE? DU ER IKKE TARANTINO, GI MEG EN NY KUTT.

Legg igjen en kommentar

