Taterjævel

Nå har jeg tenkt å være sint og barnslig, samt ureflektert og klovnete.

Det er jo fett i bo i dette landet, som jeg deler med en hel del andre. Kall det gjerne et samfunn. Fylt til randen med mennesker av alle slag. Etniske nordmenn, ikke fullt så etniske nordmenn, kjempeetniske nordmenn, mellometniske nordmenn, en og annen perser, araber og pakistaner. Og kinesere da. Japanere. Vet du hva, de fleste etnisiteter er representert.

Ja og oss taterjævler da. Og vi er utrolig populær for tiden.

Nå lever ikke akkurat jeg og min familie det glade romlivet, med campingturer, trekkspill og annet stas. Selv om min far har snakket om å skaffe seg en campingbil, men slo det fra seg og kjøpte en ny båt vi kan ha på hytta istedet. Men vi spiller gitar en gang i blant, mens vi er litt mer solbrune enn dere kjempeetniske nordmenn. Det er vel kanskje en viss mulighet for at dere bare er sykelig sjalu på vår året-rundt-tæææn og ikke minst våre sexye, lange fingre, som ifølge dere nå befinner seg dypt nedi DINE NORSKE lommer.

Min avdøde bestefar var i sin tid frekk nok til å ha en jobb og betale skatt til staten. Og jammen meg, min far også. Samt hans brødre og søstre. Her kommer vi taterjævler, tar jobbene deres og betaler trygda di av egen lomme. Passe frekt, jeg er enig.

Nå har jeg ikke satt meg inn i oppstyret i Oslo av forskjellige grunner. Det jeg derimot har fått med meg, er den hatefulle retorikken rettet mot et helt folk. At det er mitt folk, er revnende likegyldig. Det er skamfullt og patetisk like fullt. Jeg er muligens tater, sigøyner, romani (kjært barn har mange navn,) men jeg er også norsk. Jeg skammer meg på dine vegne, jeg skammer meg over å bo i et land som for litt under et år tilbake stod sammen mot hat, og nå er hatet igang igjen, intet mindre enn noen få dager unna en særdeles forferdelig dato.

Så du liker oss ikke? Gå å hent rosen du bar sørgmodig gjennom Oslo i dagene etter 22. juli og stapp den der sola ikke skinner, din jævla hykler.

Det var bedre før, sa alltid bestefar. Han hadde nok kost seg glugg ihjel nå, som i årene 1939-45.

15 thoughts on “Taterjævel

  1. Så fantastisk flott skrevet. Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet. Som del-blods «Pakk» selv, så er jeg helt enig med deg. Er så fryktelig lei av alt dette hykleriet. Samtiden vi lever i skal liksom være så tolerant og utopisk, men mer flat out bullshit enn jeg har lest i avisene/sett på nyhetene de siste dagene skal man lete lenge etter. La reisende få være reisende, og sett heller pris på de eksotiske innslagene i hverdagen, sier nå jeg. Folk må slutte å være så redd for alt som ikke er erketypisk og trygt. Lev litt mer, kjære Norge, Tør å ta et steg ut av komfortsonen, og lær å like det som ikke er helt som deg selv.

  2. Bra skrevet..Men tar ikke du å skjærer alle over samme kammen som det vi har gjort mot dere..Hvor vil det ende?
    Jeg har som du ikke satt meg skikkelig inn i saken i Oslo, men har forstått at det er mange meninger og ytringer som svirrer i de forkjellige medier…
    Men om vi bare skal gå etter medieoppslagene den siste tiden så kommer ingen godt ut av det, det kan vi vel enes i?

  3. Dette er kanskje det minst reflekterte innlegget jeg har lest på veldig lang tid. Det folk irriterer seg over i tilfellet som pågår i Oslo nå, er følgende:

    Innbyggere fra et annet land har mer eller mindre invadert landet vårt og okkupert en park. I tillegg kommer de hit og forlanger både det ene og det andre, uten å ha noe som helst ønske om å bidra til det samfunnet de stiller krav til. «Vi reiser ikke hjem, før Norge har gitt oss en million kroner. Én million er jo ingenting i Norge.» Slike uttalelser er det som gjør folk forbanna. Folk er forbanna fordi en av friområdene, som skal være tilgjengelig for Oslos borgere – ble okkupert av borgere fra et fremmed land. Neida, det var ikke snakk om noen få, som bodde i telt – neida, det var flere HUNDRE av dem.

    At folk ikke skjønner galskapen i dette, det er for meg et gåte. Det har ingenting med hat mot et folkeslag å gjøre. Det har ei heller noe med rasisme eller diskriminering å gjøre. Det har rett og slett med at Norge ikke kan fylles opp med folk fra utlandet, som ikke klarer å forsørge seg og ei heller har noen intensjoner eller muligheter til å bidra til samfunnet vårt. Om vi tillater slike invasjoner, så varer det ikke lenge før Norge er like fattig og fullt av korrupsjon som Romania, hvor denne invasjonen er kommet fra denne gangen.

    Forøvrig er det en meget feig retorikk, å spille offerkortet, for å prøve å fordekke faktum.

    1. Jeg gjør det vel strengt tatt klart allerede innledningsvis at det er ureflektert.

      Det er vel rimelig å anta at å skyte fyrverkeri mot dem om natta, kaste stein, og dukke opp i mobber på mellom femti-seksti mann og true med vold, ikke er riktig respons? Forhåpentligvis noe du kan si deg enig i.

      Det som for meg er problematisk, er rasismen og hatet som har dukket opp på nettet i forbindelse med denne saken. Og ikke minst utenfor leiren som nå ikke ligger i en park, men på et grustak.

      Og ikke minst faller ditt siste avsnitt på sin egen urimelighet, siden du tydeligvis selv er et offer for en invasjon, som vil sakte men sikkert suge deg tom for penger, og du havner på gata. Får håpe et annet land tar godt imot deg når så langt kommer.

  4. Jeg er helt enig i at det blir helt (og ikke minst straffbart), når privatpersjoner truer med vold. Jeg håper også de som angrep «leiren» med sprengstoff(!) får sin velfortjente straff. Det er vel rimelig å anta at disse reaksjonene kommer som et resultat av myndighetenes manglende evne til å rydde opp. Dessverre er det slik at enkelte da velger å ta loven i egne hender.

    Jeg har ikke fått med meg noe rasisme jeg, hvordan du som ikke en gang har satt deg inn i oppstyret har fått med deg rasismen – er derfor ganske overraskende.

    Nei, mitt siste avsnitt fallerikke på sin egen urimelighet. Norge kan nemlig ikke redde verden og ei heller ta inn alle med økonomiske problemer fra resten av Europa, Afrika, Asia eller hvor det nå måte være. Nå er det ca 200 rumenske borgere som i første omgang okkuperte en park. Hva gjør vi når de neste 200 rumenske borgerne kommer og okkuperer den neste parken? Eller når de neste 1000 okkuperer de neste parkene?

    Norge har mer enn nok fattige. Vi har mer enn nok narkomane og folk som bor på gata allerede. Vi trenger ikke å importere flere fattige. Det høres kanskje kynisk ut, men Norge som nasjon kan ikke være Europas sosialkontor. Jmf. enkelte av de som okkuperte parken, som nektet å dra hjem før vi betalte dem en million.

    Det som overrasker meg i denne debatten, er hvordan de gjerne vil nyte godene i samfunnet, men ikke bidra til at samfunnet skal kunne yte godene. Jeg regner med alle har lest eventyret om høna som skulle bake brød …

  5. Ser ikke noen som skammer seg over å bo her jeg, rent bortsett fra de som mener det er Norge sitt ansvar å la alle verdens fattige flytte hit for å tigge på gatene våre …

  6. men er det noe som egentlig hjelper? hjelper det og sitte på en internett side og diskutere og si sin mening? betyr det noe det jeg skriver her nå? vil jeg vinne noe? folks meninger og ikke kansje? får jeg noen tomler opp og noen ned? media vil sikkert bare ha oss til og komme med masse meninger også lager de en tragisk sak om det og kaller det sin egen mening.
    men det kommer ikke til og skje noe før vi får inn et nytt styre her i landet, ikke føre vi får ut de skittne avdankede politikerne som sitter i styre i det møkkete og løynaktige landet som vi lever i den dag i dag. gi disse menneskene som synes synd på seg selv en liten slant med penger og en billet hjem OG STENG NORGE FOR INNVANDRING, det har gått for langt og Staten bruker media for og late som om at de prøver når de sender ut 1000 mennesker av landet i året… dette er blitt en stor sak folkens, hele landet spytter og sleiker. er det ikke på tide og bli voksne allesammen?

Legg igjen en kommentar

