Jeg har en drøm

Eller, jeg hadde en drøm. Et fantastisk, EPISK eventyr.

Som Inception allerede har fortalt oss, vet man ikke hvordan man kom seg der man befinner seg i en drøm. Så her står vi, jeg og min gode venn Hans, på en fotballbane. Jeg tror det er på Sotra. Det er sol. Vinden rufser oss litt i håret. Jeg driver av ukjente grunner å knipser. Kan være fordi jeg sovnet til en Radioresepsjonen-podcast.

«Jeg kan ikke knipse,» sier Hans. Jeg forsøker å lære ham det. Lærer ham blant annet å slikke litt på fingrene for å få kvalitetslyd. Det fungerer ikke. Viser han fingerbevegelsene i slow-motion. Jeg stresser. Han stresser. Men det går ikke.

I det hele tatt.

Nå vet jeg ikke hvem som regisserer drømmene mine, men han bestemmer seg iallefall til å kutte til en båt. Vi er midt på havet, bølgespruten står over…er det baugen det heter? Det regner og blåser en del. Her snakker vi med en sjømann på gebrokkent engelsk. Som er en verdensberømt knipser. Hvordan vet jeg det? Jeg bare vet det. Knipseren klarer heller ikke lære bort triksene sine til Hans. Det er en tung stund, Hans blir veldig lei seg. Jeg burde kanskje nevne at vi plutselig skiftet over til norsk med knipsemesteren, og at vi nå tilsynelatende er på en Tide-ferge. Underlig nok er horisonten plutselig blitt fylt av fjell og fjorarmer. Uten at det affiserer meg noe særlig.

Hastig klipp videre.

Et tempel. Som tatt ut fra Apokalypse Nå. Vi snakker med noen munker. Asiatiske sådan. De forsøker å lære Hans den skjulte kunsten. Ved hjelp av meditasjon og gutturale lyder. Men det går ikke. Hva skal vi gjøre? Jeg foreslår en eremitt i som bor på et fjell i Hellas.

På vei opp fjellsiden, våkner jeg. VÆRSÅGOD, NÅ HAR DERE FÅTT TA DEL I MITT ENORME ANTIKLIMAKS.

One thought on “Jeg har en drøm

Legg igjen en kommentar

